سئو تکنیکال (سئو فنی) چیست؟
سئو تکنیکال(سئو فنی) فرآیند بهینهسازی یک وبسایت برای موتورهای جستجو است، اما میتواند شامل فعالیتهایی برای بهبود تجربه کاربر نیز باشد.
وظایف رایج مرتبط با سئو تکنیکال (سئو فنی) شامل موارد زیر است:
- ارسال نقشه سایت به گوگل
- ایجاد یک ساختار سایت مناسب سئو
- بهبود سرعت وب سایت شما
- وب سایت خود را سازگار با موبایل کنید
- پیدا کردن و رفع مشکلات محتوای تکراری
چرا سئو تکنیکال (سئو فنی) مهم است؟
سئو تکنیکال (سئو فنی) می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد یک وب سایت در گوگل داشته باشد.
اگر صفحات سایت شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نباشد، در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند یا رتبه بندی نمی شوند – مهم نیست محتوای شما چقدر ارزشمند باشد.
این منجر به از دست دادن ترافیک وب سایت شما و درآمد بالقوه کسب و کار شما می شود.
به علاوه، سرعت صفحه و سازگاری با موبایل یک وب سایت از عوامل رتبه بندی تایید شده توسط گوگل هستند.
اگر صفحات شما به کندی بارگذاری می شوند، کاربران ممکن است اذیت شوند و سایت شما را ترک کنند. رفتارهای کاربر مانند این ممکن است نشان دهد که سایت شما تجربه کاربری مثبتی ایجاد نمی کند. در نتیجه ممکن است گوگل رتبه سایت شما را به خوبی رتبه بندی نکند.
درک خزیدن
اولین قدم در بهینه سازی سایت شما برای سئو تکنیکال (سئو فنی) این است که مطمئن شوید موتورهای جستجو می توانند به طور موثر آن را بخزند. خزیدن یک جزء ضروری از نحوه کار موتورهای جستجو است.
خزیدن زمانی اتفاق میافتد که موتورهای جستجو پیوندهایی را در صفحاتی که قبلاً میدانند دنبال میکنند تا صفحاتی را که قبلاً ندیدهاند پیدا کنند.به عنوان مثال، هر بار که پست های جدید وبلاگ را منتشر می کنیم، آنها را به صفحه آرشیو وبلاگ خود اضافه می کنیم.بنابراین دفعه بعد که موتور جستجویی مانند گوگل صفحه وبلاگ ما را می خزند، پیوندهای اخیراً اضافه شده به پست های وبلاگ جدید را می بیند. و این یکی از راه هایی است که گوگل پست های وبلاگ جدید ما را کشف می کند.
اگر می خواهید صفحات شما در نتایج جستجو نمایش داده شوند، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که برای موتورهای جستجو قابل دسترسی هستند.
چند راه برای انجام این کار وجود دارد:
- نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید.
استفاده از نقشه سایت می تواند به گوگل کمک کند تا صفحات وب شما را پیدا کند.
نقشه سایت معمولاً یک فایل XML حاوی لیستی از صفحات مهم در سایت شما است. این به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا بدانند کدام صفحات را دارید و کجا آنها را پیدا کنید.
اگر سایت شما دارای صفحات زیادی باشد، این امر به ویژه مهم است. یا اگر ارتباط خوبی با هم ندارند.
نقشه سایت شما معمولاً در یکی از این دو URL قرار دارد:
- yoursite.com/sitemap.xml
- yoursite.com/sitemap_index.xml
هنگامی که نقشه سایت خود را پیدا کردید، آن را از طریق GSC (کنسول جستجوی گوگل) به Google ارسال کنید.
برای ارسال نقشه سایت خود به Google، به GSC بروید و روی نمایه سازی» کلیک کنید «نقشههای سایت» از نوار کناری.
سپس، URL نقشه سایت خود را در جای خالی قرار دهید و روی “ارسال” ضربه بزنید.
- معماری سایت مناسب سئو ایجاد کنید.
معماری سایت که ساختار سایت نیز نامیده می شود، روشی است که صفحات در سایت شما به یکدیگر پیوند داده می شوند.
یک ساختار سایت موثر، صفحات را به گونه ای سازماندهی می کند که به خزنده ها کمک می کند محتوای وب سایت شما را سریع و آسان پیدا کنند.
بنابراین هنگام ساختاردهی سایت خود، مطمئن شوید که تمام صفحات فقط چند کلیک با صفحه اصلی شما فاصله دارند.
درک نمایه سازی
هنگامی که موتورهای جستجو صفحات شما را می خزند، سپس سعی می کنند محتوای آن صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند.و سپس موتور جستجو آن تکههای محتوا را در فهرست جستجوی خود ذخیره میکند
صفحات سایت شما باید توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند تا در نتایج جستجو ظاهر شوند.
ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا صفحات شما ایندکس شده اند یا خیر، انجام جستجوی “site:” است.
به عنوان مثال، اگر می خواهید وضعیت فهرست semrush.com را بررسی کنید، site:www.semrush.com را تایپ کنید. در کادر جستجوی Google.
این به شما می گوید که چند صفحه از سایتی که گوگل ایندکس کرده است.
همچنین می توانید با جستجوی URL صفحه با جستجوی “site:” بررسی کنید که آیا صفحات منفرد ایندکس شده اند یا خیر.
مثل این:
چند چیز می تواند گوگل را از ایندکس کردن صفحات وب شما باز دارد:
تگ Noindex
تگ noindex یک قطعه HTML است که صفحات شما را از فهرست گوگل دور نگه می دارد.
درون <سر> بخشی از صفحه وب شما و به شکل زیر است:
<meta name=”robots” content=”noindex”>
در حالت ایده آل، شما می خواهید که تمام صفحات مهم شما ایندکس شوند. بنابراین از تگ “noindex” فقط زمانی استفاده کنید که می خواهید صفحات خاصی را از فهرست بندی حذف کنید.
اینها می تواند باشد:
- صفحات “متشکرم”.
- صفحات فرود PPC
متعارف سازی
وقتی گوگل محتوای مشابهی را در چندین صفحه در سایت شما پیدا می کند، گاهی اوقات نمی داند کدام یک از صفحات را فهرست کند و در نتایج جستجو نشان دهد. این زمانی است که تگ های متعارف به کار می آیند.
تگ متعارف (rel=”canonical”) یک لینک را به عنوان نسخه اصلی شناسایی می کند که به گوگل می گوید کدام صفحه را باید فهرست و رتبه بندی کند.
تگ در داخل <head> از یک صفحه تکراری و به شکل زیر است:
<link rel=”canonical” href=”https://example.com/original-page/” />
- داده های ساخت یافته را پیاده سازی کنید.
داده های ساختاریافته به گوگل کمک می کند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کند.
و با افزودن کد نشانهگذاری دادههای ساختاریافته مناسب، صفحات شما میتوانند قطعههای غنی را به دست آورند.ئریچ اسنیپتها نتایج جستجوی جذابتری دارند و اطلاعات اضافی زیر عنوان و توضیحات ظاهر میشوند.
مثال: مزیت ریچ اسنیپت ها این است که صفحات شما را از دیگران متمایز می کنند. که می تواند CTR (نرخ کلیک) شما را بهبود بخشد.
Google از دهها نشانهگذاری دادههای ساختیافته پشتیبانی میکند، بنابراین یکی را انتخاب کنید که با ماهیت صفحاتی که میخواهید دادههای ساختیافته را به آن اضافه کنید مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، افزودن داده های ساختار یافته محصول به صفحات محصول شما منطقی است. بسیاری از ابزارهای رایگان تولید کننده داده ساختاریافته مانند این وجود دارد، بنابراین نیازی نیست کد را با دست بنویسید.
و اگر از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید از افزونه Yoast SEO برای پیادهسازی دادههای ساختاریافته استفاده کنید.
- سرعت صفحه خود را بهبود بخشید.
سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی در تلفن همراه و رومیزی بنابراین مطمئن شوید که سایت شما در سریع ترین زمان ممکن بارگذاری می شود.
میتوانید از ابزار PageSpeed Insights Google برای بررسی سرعت فعلی وبسایت خود استفاده کنید.
به شما نمره عملکرد از 0 تا 100 می دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد بهتر است.
در اینجا چند ایده برای بهبود سرعت وب سایت شما وجود دارد:
- تصاویر خود را فشرده کنید – تصاویر معمولاً بزرگترین فایل های یک صفحه وب هستند. فشردهسازی آنها با ابزارهای بهینهسازی تصویر مانند Shortpixel، اندازه فایلشان را کاهش میدهد تا کمترین زمان ممکن برای بارگیری آنها صرف شود.
- از CDN (شبکه توزیع محتوا) استفاده کنید – CDN کپی هایی از صفحات وب شما را در سرورهای سراسر جهان ذخیره می کند. سپس بازدیدکنندگان را به نزدیکترین سرور متصل می کند، بنابراین فاصله کمتری برای سفر فایل های درخواستی وجود دارد.
- کوچک سازی فایل های HTML، CSS و جاوا اسکریپت – کوچک سازی کاراکترها و فضای خالی غیر ضروری را از کد حذف می کند تا اندازه فایل را کاهش دهد. که زمان بارگذاری صفحه را بهبود می بخشد.
- مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب (ریسپانسیو) است .
Google از نمایه سازی موبایل اول استفاده می کند. این بدان معناست که برای فهرستبندی و رتبهبندی محتوا به نسخههای تلفن همراه صفحات وب نگاه میکند.
- بنابراین مطمئن شوید که وب سایت شما با دستگاه های تلفن همراه سازگار است.
برای بررسی اینکه آیا این مورد برای سایت شما صادق است، به “تلفن همراه قابلیت استفاده” بروید در Google Search Console گزارش دهید. این گزارش تعداد صفحاتی را به شما نشان می دهد که بر قابلیت استفاده از تلفن همراه تأثیر می گذارد.
در کنار مسائل خاص.اگر کنسول جستجوی Google ندارید، میتوانید از ابزار تست سازگاری تلفن همراه Google استفاده کنید.
بهترین روش های سئو تکنیکال (سئو فنی)
ایجاد یک ساختار سایت مناسب سئو و ارسال نقشه سایت به گوگل باید صفحات شما را خزیده و ایندکس کند.
اما اگر می خواهید وب سایت شما به طور کامل برای سئو تکنیکال (سئو فنی) بهینه شود، این بهترین روش های اضافی را در نظر بگیرید.
- از HTTPS استفاده کنید
HTTPS یک نسخه امن از HTTP است.
این به محافظت از اطلاعات حساس کاربر مانند رمزهای عبور و جزئیات کارت اعتباری در برابر به خطر افتادن کمک می کند.با مراجعه به سایت شما می توانید بررسی کنید که آیا سایت شما از HTTPS استفاده می کند یا خیر. برای تأیید، فقط به دنبال نماد “قفل” در نوار آدرس بگردید. اگر اخطار «ایمن نیست» را میبینید، از HTTPS استفاده نمیکنید.
در این مورد، باید گواهی SSL را نصب کنید.
گواهی SSL هویت وب سایت را تأیید می کند. و هنگامی که کاربران به آن دسترسی دارند، یک اتصال امن برقرار می کند.
میتوانید گواهی SSL را به صورت رایگان از Let’s Encrypt دریافت کنید.
مهم: هنگامی که وب سایت شما به HTTPS منتقل شد، مطمئن شوید که تغییر مسیرها از HTTP به نسخه HTTPS وب سایت شما. با این کار تمام کاربرانی که از نسخه HTTP شما بازدید می کنند به نسخه امن و HTTPS سایت شما هدایت می شود.
- مطمئن شوید که فقط یک نسخه از وب سایت شما در دسترس کاربران و خزنده ها است.
کاربران و خزنده ها فقط باید بتوانند به یکی از این دو نسخه سایت شما دسترسی داشته باشند:
- https://yourwebsite.com
- https://www.yourwebsite.com
در دسترس بودن هر دو نسخه مشکلات محتوای تکراری ایجاد می کند.
و اثربخشی نمایه بک لینک شما را کاهش می دهد—برخی از وب سایت ها ممکن است به نسخه «www» لینک دهند، در حالی که برخی دیگر به نسخه غیر «www» پیوند دارند.
این می تواند بر عملکرد شما در گوگل تاثیر منفی بگذارد.
بنابراین فقط از یک نسخه از وب سایت خود استفاده کنید. و نسخه دیگر را به وب سایت اصلی خود هدایت کنید.
پیدا کردن و رفع مشکلات محتوای تکراری
محتوای تکراری زمانی است که شما محتوای دقیق یا تقریباً تکراری در چندین صفحه در سایت خود دارید.
Google سایتها را به دلیل داشتن محتوای تکراری جریمه نمیکند. اما محتوای تکراری می تواند باعث مشکلات دیگری شود، مانند:
- رتبه بندی URL های نامطلوب در نتایج جستجو
- رقیق سازی بک لینک
- هدر رفت بودجه خزیدن
پیدا کردن و رفع خرابی صفحات
داشتن صفحات شکسته در وب سایت شما بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد. و اگر آن صفحات دارای بک لینک باشند، هدر می روند زیرا به منابع مرده اشاره می کنند.
برای تعمیر صفحات شکسته، دو گزینه دارید:
- صفحههایی را که بهطور تصادفی حذف شدهاند ، بازیابی کنید.
- هدایت پستهای قدیمیتر با بک لینک به سایر صفحات مرتبط در سایت شما
پس از اصلاح صفحات شکسته خود، باید هر پیوند داخلی را که به صفحات تازه حذف شده یا تغییر مسیر داده شده شما اشاره دارد حذف یا به روز کنید. پیوندهای داخلی به صفحات شکسته را با پیوندهایی به صفحات تازه اصلاح شده خود جایگزین کنید.
در صدر مسائل فنی سئو باشید.
سئو تکنیکال (سئو فنی) یک چیز یکباره نیست. مشکلات جدید احتمالاً در طول زمان ظاهر خواهند شد. به همین دلیل است که نظارت منظم بر سلامت سئوی فنی خود و رفع مشکلات در صورت بروز آنها مهم است.

آخرین دیدگاهها